Ha szeretnéd saját magad vagy a vállalkozásod viszontlátni a sajtóban, akkor számtalan módszer közül választhatsz. Készíthetsz saját kutatást, reflektálhatsz aktuális hírekre, pozicionálhatod magad szakértőként, működhetsz együtt celebbel, és még sorolhatnám tovább (fogom is egy következő cikkben), de most hadd meséljek kicsit arról, hogy mi a teendő akkor, ha kifejezetten az a célod, hogy megjelenjen rólad vagy vállalkozásodról egy cégportré valamelyik hazai mainstream gazdasági médiumban. Én pontosan ugyanezeket a lépéseket követtem, amikor ügyfeleimnek segítettem egy-egy izgalmas sztorival megjelenni a sajtóban. Így került a Case Solvers a 24.hu-ra, a Mentes a Forbes.hu-ra, és a Selfmapping a hvg.hu-ra, csak hogy néhány példát említsek.

így kerülj be a sajtóba ügynökség nélkül

 

Lássuk a módszereket!

1.Legyél érdekes

Elképzelhető, hogy mások által kevésbé izgalmasnak tartott dologgal foglalkozik a vállalkozásod, például munkaerőt közvetít vagy légkondikat forgalmaz. Újságíróként azt tapasztaltam, hogy nincs olyan, hogy unalmas munka. Még a leghétköznapibb dolgot is meg lehet fogni úgy, hogy izgalmasnak tűnjön. Honnan tehetsz szert erre a bizonyos izgalom-faktorra?

  • Kérdezd meg a barátaidat és a családtagjaidatKérdezd meg tőlük azt, hogy miért szeretik a termékedet/szolgáltatásodat? Mit találnak izgalmasnak benne? Miért szeretik/nem szeretik jobban, mint a versenytársakat? Biztosan hoznak majd néhány új szempontot, amire még nem gondoltál, és amit érdemes lehet beépíteni a kommunikációdba.
  • Fogalmazd meg a missziódat és a márkaértékeketKezdő vállalkozóként sok minden motiválhatja az embert: szeretnél létrehozni valamit, amire büszke lehetsz, szeretnél bizonyítani magadnak vagy másoknak, független akarsz lenni, sok pénzt szeretnél, stb. Ahhoz azonban, hogy egy vállalkozás izgalmas sztori legyen egy újságíró számára (és nem mellesleg, hogy hosszútávon életképes legyen), ennél sokkal több kell. Lépj hátra egy lépést és vizsgáld meg, hogy a célcsoportod számára milyen értéket teremtesz. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket: Ki vagyok én? Mi a célom a vállalkozással? Kinek lesz ez jó? Miért lesz jó? Mi az a hozzáadott érték, ami miatt az én termékemet fogják megvenni és nem a konkurenciáét? Mi a társadalmi haszna a vállalkozásomnak? Ha megvannak a válaszok, akkor nemcsak a missziódat sikerült megfogalmaznod, hanem rátaláltál azokra a márkaétekre is, amelyekkel „eladhatod” a vállalkozásod a sajtónak.
  • Legyen világos öndefiníciódErre még valószínűleg nem gondoltál, de lehet, hogy a sztori Te magad vagy. Nem szokványos az életutad? Éles karrierváltások jellemzik a szakmai utad? Netán valamilyen személyes motiváció vitt a vállalkozói lét felé? Lee McAteerről, az Americamp alapítójáról szinte sosem jelenik meg úgy cikk, hogy ne említenék meg azt, hogy tulajdonképpen egy rosszul sikerült kirándulás miatt indította be munkaerőközvetítéssel foglalkozó cégét, ami ma már évente több tízezer diákot közvetít nyári táborokba a világ számos pontjára. Gondolkozz el azon, hogy te személy szerint miért lehetsz érdekes a sajtónak. Vedd számba a szakmai életed fontosabb pontjait és a motivációt, ami egyik pontról mozdított a másik felé, hátha találsz út közben valamit, amit érdemes lehet elmondani a sajtónak.

2. Válaszd ki a megfelelő újságírókat

Mivel most azt az esetet járom körbe, amikor gazdasági médiumokban szeretnél megjelenni cégportréval, nincs nehéz dogod a kontaktok összegyűjtésénél. Az Index, a hvg, a 24.hu, és a Forbes sok cégportrét közöl, csak hogy néhányat említsek a legolvasottabbak közül. A honlapján szinte minden valamirevaló médium feltünteti az impresszumot, ahonnan gyorsan ki tudod választani a megfelelő újságírókat. Érdemes megnézni, hogy milyen témákban írtak az újságírók cégportrékat, és olyasvalakit választani, aki számára releváns a téma, amit javasolsz.

3. Írj egy jó pitchet

A jó pitch rövid (néhány sor), izgalmas, és tartalmazza mindazokat az információkat, amikre az újságíró felkaphatja a fejét. Körülbelül a következő elemekből áll:

• email tárgya: frappáns, lényegre törő, figyelemfelkeltő

Ha azt írod a tárgyba, hogy „Patkolókovács Bt. bemutatkozás”, akkor biztos, hogy senki nem fogja megnyitni, mert mégis ki kíváncsi bármiféle bemutatkozásra, pláne egy olyan cégére, amit úgy hívnak, hogy Patkolókovács Bt? Helyette írd azt, hogy „A magyar cég, ahonnan a brit arisztokrácia vásárol – témajavaslat X-nek” (feltéve, ha tényleg eladsz a brit arisztokráciának) vagy „A magyar cég, ami forradalmasítja a patkógyártást – témajavaslat Y-nak” (feltéve, ha tényleg forradalmasítjátok). Vagy valami ilyesmi is jó lehet: „Magyar sikersztori a kovácsüzemben – Témajavaslat Z-nek”.

• személyes megszólítás

Ne írd azt, hogy „Kedves Kolléga!”, mert akkor az újságíró tudni fogja, hogy tömeges levelet kap. Helyette szólítsd a keresztnevén.

• bemutatkozás, majd rövid összefoglaló a vállalkozásodról

Könyörgöm, ne kezdd azzal, hogy „Szeretném bemutatni Neked a Patkolókovács Bt-t”. A miértet már fentebb elmondtam. Így se kezdd: „A Patkolókovács Bt-t 1992-ben alapítottuk.” – mint ahogy sok ezer másik céget, ráadásul szerencsésebb cégnévvel, szóval ez a kezdés sem túl ideális. Helyette írj valami ilyesmit kezdésként: „Úgy nyitottam meg első kovácsüzememet 1992-ben Kiskőrösön, hogy még szögekre is kölcsön kellett kérnem, ma pedig cégem már több száz főt foglalkoztat és a brit arisztokrácia is hozzánk jár patkóért” (feltéve, ha tényleg jár – sose hazudj vagy lódíts újságírónak).

• ajánld fel az interjúkészítés, beszélgetés lehetőségét

• vállalkozás elérhetősége

Itt fontos megadnod a honlapot, a közösségi média csatornákat és a teljes cégnevet, hogy az újságíró utána tudjon nézni a vállalkozás pénzügyi adatainak.

• te elérhetőséged

• kedves elköszönés és aláírás

4. Follow-up

Kiküldted a pitcheket, de nem történt semmi? Hát ez bizony előfordul. Olyan esetekben, amikor nincs az általad javasolt téma aktualitáshoz kötve (ez a cikk is egy ilyen esetről szól: egy cégportrét bármikor lehet publikálni), érdemes várni két-három napot a follow-upolással. Az újságírók mindig nagyon elfoglaltak, így nem tanácsos kiküldés után pár órával – de még egy nappal sem – zaklatni őket egy olyan témával, ami simán várhat. A follow-upban ne legyél túl nyomulós és még véletlenül se tűnj követelőzőnek. Ne felejtsd el, hogy jelenleg te kérsz valamit az újságírótól és nem fordítva. Valami ilyesmi megteszi: „Kedves XY, érdeklődnék, hogy megkaptad-e a lenti emailemet, ami erről meg erről szólt? Mit gondolsz, érdekes lehet a téma az olvasóitoknak? Ha igen, keress nyugodtan az alábbi elérhetőségeimen. Üdv: Z”

5. Ne felejtsd el megköszönni

Ha megjelent a cikk, amit már annyira vártál, akkor írj egy köszönő emailt az újságírónak. Egyrészt mindenki szereti, ha értékelik a munkáját, másrészt ezzel a kis figyelmességgel a köztetek lévő interakció pozitív érzésekkel zárul a fejében, ami hozzájárulhat a következő pitched sikerességéhez a jövőben.

Hogy mire érdemes figyelni interjú közben, mit mondj el feltétlenül egy interjúban és miről jobb, ha hallgatsz, arról a következő posztban írok.